onsdag 19 augusti 2015

Salix fragilis "Bullata"


Jag har velat fram och tillbaka i flera år om vi ska ha en bollpil på framsidan av huset. Jag tycker de är vackra med sina blågröna lansettliknande blad och sin bulliga runda krona. Men jag har varit lite betänksam över att kronan ger en massiv skugga. Nu är jag väldigt glad över att vi äntligen bestämde oss och beställde en bollpil (Salix fragilis "Bullata") på plantskolan. Och som vi placerat den nu så kommer trädskuggan bara att vara välkommen.
 
Trädet vi köpte är minst fyra meter högt redan nu. Förgreningen börjar vid ungefär 2 meters höjd. Det var ett sjå att plantera det så att det stod rakt och stadigt, men med hjälp av rejäla rundstavar så lyckades vi.
 
 

 Nu håller jag tummarna för att det växer riktigt bra och bollar till sig inom några år! Jag fantiserar om en bänk runt stammen där man kan vila i skuggan när man pausar i trädgården. Ni vet, en sådan där sexkantig sak, eller kanske rund.


Så här tänker jag mig att trädet ska se ut så småningom! :)  Källa
 
I helgen klippte vi thujahäcken på båda sidorna för första gången. Förra året putsade vi bara lite på ena sidan. Den växer bra och om inget oförutsett inträffar så når den nog den höjd vi vill ha om ett par år.
 
Den planterades våren 2013 och var då 80-90 cm hög och barrotad. Nu är den 180-190 cm där den är som högst och kanske 130 cm där den är som lägst.
 
 

 
Hoppas ni har möjlighet att njuta av augustivärmen!
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Oj så din thuja har vuxit, vad ger du dem;). Mina är inte i närheten:). Så snyggt med en bollpil.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Först trodde jag det var vårt förra hus, fast då var det istället ett päronträd där bollpilen är. I övrigt såg det likadant ut. / Britt

    SvaraRadera