lördag 3 oktober 2015

Blommig fredag... på en lördag...

Så glad jag blev när jag såg att Helena på "Blandrosorochbladlöss" kör igång Blommig fredag igen! Jag har varit lite trög med att få ut inlägg här på bloggen ett tag, men detta ska väl inspirera! :)  Jag är lite sen den här veckan... lördagskväll och allt ... men, men, bättre sent än aldrig! Veckans tema är trädgården just nu...

 
... så jag visar väl lite smått och gott som jag har det. I torvblocksrabatten har silveraxet spelat huvudrollen under eftersommaren. Men nu är det HÖSTSILVERAXET som visar musklerna. Så fint! Älskar dessa mörkbladiga perenner.
 
 
Stålsatte mig på högsommaren och klippte ner kantnepetan trots att humlorna surrade för fullt kring dem. Men veronikan och solhattarna fanns ju då, och nu har både humlorna och jag glädje av den tuffa  nedklippningen! Kantnepetan har kommit tillbaka och blommar tappert en andra gång till glädje för eftersommarens sista pollinerare.
 
 Vackert!
 

Jättedaggkåpan klippte jag längs fotknölarna när blomningen var över och bladen svällde ut över alla bräddar. Titta vilken fin blomning jag fick tillbaka som tack! :)

 
Och bladtillväxten blev mer sansad efter nedklippningen. Ja, ja, ni skulle ha sett hur den vällde ut innan!
 
Det här var  mitt bidrag till "Blommig fredag". Hitta fler tankar och reflektioner kring "trädgården just nu" hos Helena och Bland rosor och bladlöss!
 
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/
 
 
 
 
Hoppas ni har en fin helg! Själv njuter jag av både trädgårdsarbete och samvaro med mina kära.
 
Allt gott!
 
 


10 kommentarer:

  1. Härligt att du är tillbaka igen:) Så vackert det blommar hos dig. Man blir ofta dubbelt belönad om man är modig och klipper ner. Jag gjorde det också, dock har mina daggkåpor inte blommat om men det gör inget, jag gillar mest att de håller sig på mattan:)
    Ha en fortsatt fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Går perfekt att göra ett fredagsinlägg på en lördag!

    Jag har ingen kantnepetá märkligt nog! Men absolut daggkåpa. Jag klipper den jäms med fotknölarna varje sommar efter blomning men detta är det första året den inte blommat om... Märkligt!

    Ha det gott så syns vi nästa Fredag ;)

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Magnifikt höstsilverax, och allt annat som blommar hos dig.
    Ha en fin söndag!
    Marika

    SvaraRadera
  4. Ja, høstormedruen er praktfull!
    Så bra resultat av nedklippingen. Gjelder bare å få gjort det!
    God søndag :)

    SvaraRadera
  5. Vilket vackert Höstsilverax jag måste nog flytta på min för den vill inte blomma. Så roligt att det blommar igen när man klippt ner en del växter då får man suga på karamellen en extra gång liksom./Margareta

    SvaraRadera
  6. Så vackra bilder!
    Höstsilverax finns inte här. Än, tillägger ett än... =o))
    Förstår precis det där med daggkåpan, för den kan verkligen ta plats om den får chansen. Härligt med ännu en blomning.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  7. Så vackert det blommar hos dig. Kul att kantnepetan kom tillbaka en andra gång. Det tipset ska jag ta fasta på till nästa år.
    Ha det fint

    SvaraRadera
  8. Det lönar sig att klippa ner. Det har jag märkt. Här skötte rådjuren nerklippningen i juli av bland annat flox och nattljus och jösses vilken blomning jag fick. Höstsilverax har jag sett på många bloggar nu ... jag måste nog investera i sådana. Dom är ju fantastiska!

    Ha en fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  9. Så som sommaren var i år så är det tur att det klipps ner lite varstans nu i sep-okt växer allt som bara den. Nya blommor och spröda grenar sticker fram lite varstans.Hos dig finns många fina exemplar
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Det var ett smart drag att klippa ner i god tid! För det mesta blir det gjort allt för sent. Man ser ju att nepetan blommar helt underbart nu.
    Ha det gott!

    SvaraRadera