fredag 4 december 2015

Blommig fredag - rött är sött!

Denna veckas tema i "Blommig fredag" är rött är sött. Jag letar bland mina bilder och väljer ut några som får mig att längta till vår och sommar. Det känns långt borta just nu!

Vårlängtan griper tag i mig när jag ser den här bilden. Så fina de står där och trängs med hostabladen som snart kommer att ta över. Dessa tulpaner tittar upp år efter år lika fina.

Pionen "Scarlet O'Hara" är värd att vänta på!

Mina älskade Rosa Rugosa "Hansaland".


Gillar den skarpt! Blommorna är vackra och busken är kraftfull. Perfekt!

Inte så söta, men väldigt punkiga och charmiga! Temyntan.


Till sist en dahlia som jag köpte på sensommaren och hade i kruka. Jag tycker så mycket om de enkelbladiga dahliorna, och den här var så fin med de mörka bladen till den mörka röda färgen. Vi får se om jag lyckas väcka den till liv i vår. Nu står den i källaren på vinterförvaring.

Fler inlägg på temat hittar du hos Helena på bloggen "Bland rosor och bladlöss".

http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/


Hösten har forsat fram och plötsligt är det december. Mörkret är kompakt ute och utan snö blir det väldigt svart här på landet. Tur att vi kan lysa upp det lite med adventsbelysning.

Välkommen fredag! Du är efterlängtad!
 
Ha det så gott! :)



7 kommentarer:

  1. Massor av vackra rosor du har på din buske. Så fina bilder
    Ha en fin och bra helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Fint rött och sött. Visst längtar man till den tiden som vi kan njuta av de fina blommorna. / Britt

    SvaraRadera
  3. Rött är en härlig färg, både i naturen och på prylar - jag säger bara SKOR!!!

    SvaraRadera
  4. Dahlia med mørkt bladverk er lekkert! Det passer godt til røde blomster. For en flott rosebusk! Et skikkelig blikkfang.

    SvaraRadera
  5. Vilka fina röda blommor du visar.
    Och en riktigt fin trädgård har du också. Så välplanerat.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  6. Vackra röda blommor. Pionen är riktigt fin, och en härlig Dahlia.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
  7. Härliga röda färger. Gör sig mycket bättre på blommorna än på gardiner tycker jag.

    SvaraRadera