söndag 10 november 2013

Säsongens sista skörd

Idag grävde jag upp de sista jordärtskockorna ur jorden. De har verkligen växt till sig under hösten!

 
Nu kan vi festa på jordärtskockssoppa och jordärtskockspuré framöver. Mums!
 


Jag lämnade några kockor kvar i jorden och hoppas på nya plantor nästa år. Det lär inte vara något problem efter vad jag förstår. En gång jordärtskockor alltid jordärtskockor, sägs det.

Inte nog med att jordärtskockorna ger oss gott käk. De har varit till stor glädje - skapat höjd i trädgården och lyst vackert med sina solgula blommor långt in i september!

 
Me like!

3 kommentarer:

  1. Tänk så mycket man lär sig här i bloggvärlden! Jag hade ingen aning om att de var jordärtskocksblommor (vilket lååångt ord). Trodde de gula skönheterna var någon sorts höstrudbeckia. Jaja - man kan ju inte veta allt ;)

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst liknar de rudbeckior! Släkt med solros har jag fått lära mig. Mina blev säkert 2,5 meter höga!
      Kram och ha en fin vecka! Annika

      Radera
  2. Jag var uppe vid jaktstugan för ett par veckor sedan och upptäckte en halv åker med jordärtsskockor. Tänkte att någon kommer att fisa sig igenom hela vintern, men de odlades tydligen för de vilda djurens skull - tydligen inte bara människor (jag undantagen) som gillar jordärtsskockor ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera