onsdag 8 januari 2014

"En trädgård i vardande"

Så sa en mycket charmerande äldre man till mig vid ett tillfälle när jag försökte beskriva vårt ställe som är en aning vildvuxet. Jag tog till mig det, och tyckte det lät hoppingivande. Ibland blir jag nämligen helt matt när jag tittar mig omkring och inser hur mycket som finns att göra, eller snarare hur mycket jag vill göra.



Så när det känns oöverstigligt, eller när drömmarna och idéerna staplar sig ovanpå varandra fortare än jag hinner blinka så backar jag nuförtiden ett steg, tar ett djupt andetag och tänker "detta är en trädgård i vardande". Då känns det genast bättre och jag minns att allt vi gör här hemma är för att vi tycker det blir fint och för att vi har så roligt när vi jobbar. Saker och ting får ta den tid det tar. Vi skapar helt enkelt på mycket lång sikt vårt eget smultronställe.

Den charmerande äldre mannen har ett brinnande trädgårdsintresse, framförallt för gamla kulturväxter. Hans egen trädgård är en magisk plats att vistas på. Den är inte minutiöst skött med kantskurna rabatter med bar jord mellan plantorna. Här har ingen trädgårdsdesigner gått fram och placerat rabatter och gångar enligt senaste trend. Nej här är växterna huvudperson och mannens passion för växt- och djurliv genomsyrar hela trädgården. Här får allt växa där det trivs bäst och i stora mängder. Man blir lyrisk av att vara där och han är verkligen en förebild.

Temat i "Underbara onsdag" är idag Mitt smultronställe. Det här var min tolkning. Kika in hos Lindas Växthusliv så kan du läsa andras tolkningar.

krukmakerskan.blogspot.se
 
 
 
 

8 kommentarer:

  1. Vilket toppenbra uttryck! Stämmer ju perfekt med hur det är att ha trädgård. Iaf för oss som väljer att själva göra jobbet ;)

    Marktäckaren (eller ogräset ;)) är penningblad. Se mer på http://livetpasolsidan.se/gult-gult-mera-gult/. Den sprider sig med revor så man får hålla efter den, men de har inte djupa rötter så det är bara att dra. Dessutom verkar den inte ta minsta skada av att man går på den heller.

    Kram tamara

    SvaraRadera
  2. Så härligt det låter! Ibland önskar jag att jag inte såg ogräs och sånt som tittar upp mellan plattorna. Känner en person som har en ogräsrensare som jobbar en heldag hos henne i veckan. Tänk så fantastiskt det skulle vara med någon som plockade bort ogräset och skar kanter så att man själv kunde ägna sig åt det vackra. Fast jag skulle å andra sidan ha svårt att koppla av och göra annat om någon rensade mitt ogräs.

    Ha en fin dag!
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Fint uttryck att ta till sig. Jag ska komma ihåg det. Men vad vore livet om man inte hade en massa drömmar.

    SvaraRadera
  4. Låter klokt! Man ska ha roligt när man skapar sin trädgård och vad vore en helt färdigdesignad täppa?
    För min egen del tycker jag att själva skapandet är det som är roligast. Dessutom så försvinner lätt charmen om allt skulle vara perfekt. Du har ju en stor tomt som dessutom bjuder in skogen och naturen, ingen liten bakgård precis. Så gör som du gör, ta en kopp kaffe och njut av ditt härliga smultronställe.

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  5. Gillar verkligen din tolkning, tänkvärd!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Vad lyriskt du skriver blir nyfiken på hur verkligheten är.
    ha en fin kväll
    kram Meta

    SvaraRadera
  7. Tack för att du påminde mig om tujan. Det är nog dags att vi hägnar in vår. Märkligt nog så äter rådjuren på den om det blir riktigt kallt ute.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  8. Det var ett väldigt klokt, sant och skönt uttryck! Allt i ett. Jag känner igen det du skriver om att det kan bli övermäktigt ibland. Men jag har lärt om och nytt så nuförtiden är det oftast glädje och lust som driver. Har tränat mycket på att vara nöjd med det jag gjort istället för onöjd med det som inte blev. Om man är en anläggare med många idéer som jag är så vill man inte bli färdig med vardandet. Kanske är du likadan?

    Ha en härlig fredag! Carina

    SvaraRadera