måndag 14 juli 2014

Om blå blommor, kampen mot örnbräken och gästhusbygget



Veronikan (strandveronika?) som fanns här när vi flyttade in, och som växer i en bergsskreva på baksidan blommar. Förra året så surrade humlorna vilt kring denna växt, men i år är det betydligt färre insekter överhuvudtaget. Undrar om vädret i våras ställde till något för dem?

Lavendeln (Munstead) blommar också och jag tycker att den är så vacker.

Tillsammans med veronikan så bildar de ett litet blått hav.

 

Oreganon är också fin.

Passionsblomman som övervintrade i snickarboden har fått många blommor. De ser så onaturliga ut!

 
Mycket handlar om gästhusbygget just nu. Men när jag inte kan hjälpa till med det så passar jag på att rensa från örnbräken. Denna envisa växt med långa underjordiska stammar växer i stor mängd på baksidan. Jag har tagit upp kampen mot den och rycker upp dem flera gånger om året. Kanske, kanske så ger den sig och inser att den inte är en välkommen växt? Om inte annat så kanske den ger sig när vi fyllt på med matjord och sått gräs på ytan. För avklippt tror jag inte att den gillar att bli.


Takstolarna har kommit på plats på gästhuset.


Fönsteröppningarna har flyttats ihop för att vi ska få plats med inredningen som planerats inomhus.

Det ser mer och mer ut som ett riktigt hus. Väntar med spänning på att få dit dörr och fönster. Och taket förstås!
 
Vilka härliga lediga dagar! :)
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Så vackert med veronikan och lavendeln!!!
    Bygget går i rask takt... roligt att följa.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också de blommorna. Veronican tycker jag dock lätt blir skräpig, men nyutslagen är den fin. Så långt huset har kommit. Visst är det spännande.

    SvaraRadera