måndag 18 maj 2015

Projekt gräs, rabattkant och granhäck

Långhelgen har varit väldigt, väldigt underbar! Väldigt blåsig, kall och arbetsam också, men vem klagar så länge man kan vara ute och så länge man arbetar åt sig själv? Vi har hunnit med en hel del och startat upp ännu mer och här kommer en del av det i bilder.

L har påbörjat en rabattkant kring stora stenen. Han har retat sig på plastkanten vi satte dit förra året och ville byta ut den till något mer gediget.

Jag tror det här kan bli riktigt bra! Dessutom har jag nästan övertalat honom om att rabatten ska utökas och att kanten bör fortsätta på vänstersidan av stenen! Plats för fler perenner! :)

Jag har planterat en granhäck! Eller... i alla fall har jag tryckt ner ett tiotal små granplantor framför vår kompost. Det fick bli med tuffa tag, rätt ner i jorden med en spade. Vi får väl se om de tar sig. Tänker mig att så småningom kunna forma dem till en liten häck på ca 1-1,5 meter.

Längst bort i bild kan man ana vår kompost. En kompost ser sällan jättekul ut, så tänk vad bra om vi kunde dölja den med en välklippt granhäck!

Längst bort i bild anas vårt tyngsta projekt hittills denna vår. Vid gästhusbygget blev det en stor hög av lerjord över. Den fraktar vi nu med stor möda (och med hjälp av vagn bakom åkgräsklipparen) upp på baksidan. Den ska förhoppningsvis göra att fukten hålls kvar bättre när vi lagt på matjord och sått gräs. Annars är här bara sandjord, vi bor ju på en ås.


Tänk att det stod tre ekar här när vi flyttade in. Och ett antal gigantiska granar. Ekarna var fult "formklippta" av tidigare ägare och granarna stod på hälleberget och var inte speciellt stadiga så dessa tog vi bort.

Men aldrig vill jag göra baksidan till en villatomt. Nu blommar blåbärsriset och humlor surrar kring dem. Det här är och ska förbli en skogstomt där natur och trädgård flyter ihop.

Jag älskar när solljuset strilar mellan trädstammarna ner i blåbärsriset!

 
Ha en härlig vecka!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar