tisdag 19 maj 2015

Perenner i kruka och plantor utplanterade i rabatterna


Jag tänkte satsa på perenner i kruka i år. Snyggt tycker jag och när jag tröttnat på att ha dem där är det bara att plantera ut dem i rabatterna. Fler krukor ska det bli men här har jag börjat.

 
I den större krukan har jag satt glansälväxing och blodnävan "Max Frei". Om glansälväxingen kan man läsa att den blommar tidigt och står länge, trivs i sol till halvskugga. Max Frei har jag sedan tidigare och tanken är att de i krukan ska få göra de andra sällskap när blomningen är över.

I den mindre krukan har jag satt några nävor av "Rozanne". Blommar länge och jag läser lyckligt om mitt val hos "Slottsträdgårdsmästaren".


På tal om krukor så har chilin fått komma ner i sina "slutliga" krukor. Detta ska bli en stark sort, heter "Long Hot Summer" och jag köpte fröna hos impecta på vårvintern.

I uterummet har jag bland annat olika pelargoner som jag köpte som sticklingar i våras.

Anar ni ricinen bakom tulpanbladen i torvblocksrabatten? Det ska bli spännande att se vad det blir av dem.

Jätteverbenorna har planterats ut i "Insikten" och "Zetarabatten" och ser ut att må alldeles förträffligt, trots regn, blåst och kyligt väder.

Här kan man se att fläckflockeln och purpurklätt är i full fart, tjurigare är gräset men det brukar väl vara sent?

Älskar tillvaron gör lammöronen! Mamma Mia, dem får jag nog dela på i höst! Salvian är också på gång.

 
De små plantorna av trädgårdsriddarsporre ser också ut att må bra. Som synes har jag lagt snigelgift kring dem, det sägs att riddarsporrarna är favoritmat för sniglar. Peppar, peppar än verkar de få vara ifred.
 

I Zetarabatten är det mycket som står i startgroparna och jätteverbenorna har funnit sig tillrätta även här.

Pionen "Scarlett O'Hara" har många knoppar.

Trädgårdsrutan står hög och stammarna är otroligt kraftiga. Snart blommar de!

Det var väl dumt att plantera två plantor av squash i samma pallkrage förstås, men vad gör man? Svårt att tro att de ska bli rena "monsterväxter", men snart blommar de i alla fall.

 

So Long!


2 kommentarer:

  1. Så fint det spirar i din trädgård, ljuvliga tid vi möter nu!

    Jag kör också med perenner i krukor, men mest blir det överskottsplantor eller växter "på vänt". Jag sneglade på just nävan Rozanne igår, tänker mig en näva för att täcka in ett brant parti i ett hörn.

    SvaraRadera
  2. Vad långt det kommit i din trädgård. Ser jättefint ut. Att ha perenner i krukor har jag inte prövat. För min del har det lätt för att bli litet mycket krukor. / Britt

    SvaraRadera