onsdag 4 december 2013

Bland tomtar och troll

Förr trodde man att det fanns tomtar, troll, och vättar. Dem skulle man hålla sig väl med, annars kunde det gå illa. Som barn fick jag höra att jag inte skulle gå för nära en bäck som fanns där jag bodde. Om man inte passade sig så kunde man bli tagen av Näcken och neddragen i det svarta strömmande vattnet!

Näcken var jag rädd för ända upp i skolåldern. Och ungefär lika länge var jag övertygad om att det fanns tomtar. Men nuförtiden vet jag ju att de inte finns... eller...?

 
Hm, man kanske inte ska vara så säker! Bäst att sätta ut lite julgröt på julnatten så att man inte gör sig osams med "di sma undar jordi"?
 
Jag vet i alla fall att det finns troll. Jag har ett alldeles eget, tokigt, roligt och underbart bustroll!
 
 
Veckans tema hos Växthusliv är "Bland tomtar och troll". Kika in där och läs andras tolkningar!
 
http://krukmakerskan.blogspot.se/
 
 
 
 
 
 


5 kommentarer:

  1. Fina bilder! Skrattade när jag såg hunden - trodde först att den hade en väldigt märklig tunga ;)

    Nu går det att länka. Har haft problem med strömavbrott och uppkoppling på morgonen. Och av någon anledning fungerade inte den länkning som jag hade lagt in i förväg.

    Hoppas du får en finfin dag! Här känns det som om solen kanske kan tänka sig att titta fram!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Tomtar med röda luvor i all ära ... jag föredrar ditt busiga, underbara hustroll. Det riktigt lyser härligt bus om honom. En bild som gör mig glad. Fast visst finns det väl tomtar också ... ;)

    Ha en fortsatt underbar onsdag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  3. Javisst finns det troll. Själv har jag inga, men du har ju ett fint.

    SvaraRadera
  4. Det gäller att tro på dom så ser man dom de känner på sig vem som tror eller inte.
    ha en fin onsdag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Ho ho! Snart kommer de. Di sma under jordi.
    Vilken snygg headerbild du gjort. Min favoritfärg - lila :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera