fredag 11 april 2014

48 timmar



Så lång tid tog det innan rosenskäran grodde! Här krävdes inget tålamod.

Tålamod fick jag däremot ha när jag väntade på att chiliplantorna skulle gro. Det tog 11 dagar och jag började nästan misströsta. Nu frodas de och blommar så det står härliga till. I början tog jag bort knopparna så att plantan skulle använda kraften till att växa, men nu får de hållas. Det är Lombardi som beter sig på det sättet. Anaheim tar det lite lugnare och dem får jag hjälpa på traven med förgreningen genom att nypa toppskott.



Trädgård och odling handlar mycket om tålamod. Det uppväxta resultatet av en plantering kan ta flera år, buskar tar god tid på sig med etableringen och min väntan på Åkerö-äpplen kan dröja längre än 10 år.

Frågan är om man någonsin kan sluta att använda sitt tålamod i trädgården? Allt utvecklas ju hela tiden och man får nya målbilder av hur man vill att saker och ting ska vara. Jag kan vara väldigt uthållig men är knappast känd för att vara tålmodig. Så vem vet, min trädgård kanske drillar mig och danar min karaktär?

Vill du läsa andras tolkningar av temat Tålamod så kika in hos "Bland rosor och bladlöss" genom att klicka på bilden.

blandrosorochbladloss.blogspot.se
 
 
 
Trevlig helg!
 
 


15 kommentarer:

  1. Oj, 48 timmar, det var snabbt jobbat av dem:)
    Så härligt när det spirar och gror.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så fina foton! Så skönt när tålamodet inte prövas ibalnd.....

    SvaraRadera
  3. Där ser man, rosenskäran var lika snabb som min glansmalva. Jag minns att du väntade oroligt på chilin att gro men den som väntar på något gott ... din chili är ju fantastiskt fin nu. Jag har också slutat med att plocka bort knopparna nu. Igår skolade jag om några för tredje gången.

    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Oj, så snabbt marscherat! Plantorna ser ju jättefina ut. Vad har du för dundergödsel? :-)
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  5. Trädgården kräver mycket tålamod av oss .Men tiden går fort och snart kan vi sätta ut alla våra plantor.Bara vi har tålamod lite längre.
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Har man dåligt tålamod är det tydligen rosenskära man ska så. Men vad chilisarna också kommit långt och tom blommar. Jag har köpt färdiga plantor, men de blommar inte. Fin helg!

    SvaraRadera
  7. Eller så är du långt tålmodigare än du tror. Vi bedömer ju oss själva ;) Tålmodig är nog inte ordet jag skulle använda om mig själv. Men när jag tänker på fröer jag sått mm så inser jag att omvärlden säkert skulle se mig som oändligt tålmodig. Allt är ju relativt betraktarens ögon. Dina chiliplantor var riktigt fina!!

    Ha en skön helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  8. Frösådd är egentligen inget för mig det tar för lång tid har inget tålamod med det.
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Väntar du på Åkerö så kan jag bara säga att den som väntar länge kan vänta något gott! Det är mitt favoritäpple och vi har ett stort gammalt träd. Att lägga klyftor av Åkerö tillsammans med klyftpotatis i ugnen.....en ren njutning!
    Trevlig helg!
    /Lotta

    SvaraRadera
  10. Ja, det är just det, man får nya målbilder hela tiden, planterar nytt och vill att det skall växa upp snabbt, jag planerar ännu träd och köper alltid stora exemplar, men tänker att varför köpte jag inte allt tidigare , då hade jag kunnat köpa mindre och billigare, men en trädgård måste ju få växa fram, det är ju deet som är kul!

    SvaraRadera
  11. Jag tror absolut att det är så att trädgården/trädgårdsarbetet fostrar en och, som du skriver, "drillar mig och danar min karaktär".
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  12. Full fart i odlingarna, jag har inte ens börjat riktigt ännu....men det är på gång! Roligt när det växer.
    Agneta

    SvaraRadera
  13. Tålamod behövs verkligen i odlandet.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  14. Jeg tror bestemt at hagen har god innnvirkning på oss.

    SvaraRadera
  15. Hmmm, undrar om rosenskära är något för mig...;) Men egentligen är det inte tålamodet och väntan på att de ska gro som är mitt problem. Kruxet är att jag brukar glömma bort att vattna efter att de har grott. Och tyvärr så brukar inte frösådder vara så tålmodiga med vatten-slarvare.
    Ha det gott!

    SvaraRadera