torsdag 17 april 2014

Trädparad på framsidan och växtparad i uterummet

Idag fick mina frösådder, pelargonerna och oxalisen komma ut för första gången! I alla fall nästan utomhus, jag parkerade dem i uterummet.


Först fick skjutdörrarna stå öppna, men sen drog jag igen om dem och lät bara några glipor vara öppna. Det har varit en riktig blåsdag så en del av småplantorna såg smått chockade ut! Det gäller att vänja dem vid utemiljön lite i taget.


De ska få sova inomhus i natt.

 
Välkommen lilla klotlönn! På eftermiddagen åkte L och jag ock köpte denna klotlönn. Äntligen, jag har suktat efter ett sådant länge. Jag hoppas att det ska ge oss ytterligare insynsskydd från vägen så småningom. Vi kan inte gå raka under kronan, men kommer inte ha några problem att klippa gräset under trädet med åkgräsklipparen. Det fanns klolönnar med högre stam, men när vi såg prislappen så knorrade min plånbok rejält! 
 


Klotlönnen är från L:s föräldrar. Jag använde slanten jag fick av dem i födelsedagspresent!


Nu börjar vi få till den "trädparad" utmed vägen som vi planerat. Närmast i bild står klotlönnen, sedan ett gråpäron och bortanför det står silverpäronet. Ännu längre bort står rödeken, men den har så tunn stam än så länge så den syns knappt på bilden. Om jag hade vänt mig om så hade jag kunnat fota smala små pinnar av gullregn och kastanj också, men det var ju inte stor idé.

Förresten har rådjuren tuggat på både gråpäronet och äppleträden i vinter. Slitit av knopparna längst ut! Träden ser en aning stympade ut... Kanske skulle man satsa på träd som har ett par meter i stamhöjd så att rådjuren inte når? Fast då kommer det väl en älg... Nåja, så är det att bo på landet!

 
Ha en härlig påskhelg!
 
 


2 kommentarer:

  1. Så stora och fina dina frösådder har blivit. Men jag förstår att de frös lite så här första dagen. :-)
    Grattis till din klotlönn! Det är ett vackert träd.
    Ha en riktigt skön påskhelg!

    SvaraRadera
  2. Visst är det bra med presenter ibland. Det kommer bli så fint med er trädparad. Klotlönn känner jag inte till speciellt mycket men silverpäron har jag två. Hittills. Jag tokgillar det!

    Bra att du vänjer småplantorna med vårluften. Den kan vara förrädisk ibland, men du verkar ju ha stenkoll!

    Kram och ha en fin PÅSK!
    Tamara

    SvaraRadera