måndag 23 juni 2014

Mina Rosa Rugosa "Hansaland"

 Jag har några rosor av sorten Hansaland planterade i slänten på framsidan. De första satte jag våren 2012 och de växte till sig rejält och blommade mycket redan första sommaren. Idag är de närmare 1,5 meter och mycket blomvilliga. Första blomningen kommer igång kring midsommar (i år flera veckor innan) och fortsätter långt in på hösten tills frosten kommer.


 
Förra året klippte jag ner dem rejält men i år har jag låtit dem vara, och då blev det snyggare form på dem. I fortsättningen ska jag ta bort skadade grenar och bara klippa ner dem hårt om de blir fula. Jag vill hitta någon marktäckare till dem, just nu har jag markduk under för att hindra det värsta ogräset.


Jag gillar den röda rosenfärgen och tycker att de är ett smycke där de står. Rådjuren har slagit sina lovar kring dem på vintern, men förmodligen är de för taggiga för små rådjursmular. Enda nackdelen är väl att de inte doftar något.


I höstas planterade jag två stycken Hansaland till. Också de står i slänten på framsidan och blommar fint.
 
So Long!
 
 














2 kommentarer:

  1. Jättevackra och vad jag har hört är de tåliga också. Kan man ha lavendel under dem? Det finns ju vit lavendel. Skulle vara snyggt.

    SvaraRadera
  2. Rosbiten var ordet. Fantastiskt vilken fin färg!

    Kram Tamara

    SvaraRadera