söndag 15 juni 2014

En planteringsdag helt enkelt

 

Jag har sneglat på den här lilla rabatten ett tag som är placerad i en bergsskreva på baksidan. Aubrietan som jag planterade förra året pallade inte vintern något vidare och gav bara ett fåtal blommor. Alpastern skar sig ordentligt mot backtimjans blomning. Idag kom jag till skott och köpte lite växter och planterade.
 
 


Aubrietan tog jag bort och istället planterade jag blodnävan "Max frei". Den passade precis i färg med backtimjan. Och så söt den är!
 
 

 
 
Vit stäppsalvia "Schneehügel" fick också plats. Å vad jag gillar stäppsalvia! En riktig insektsmagnet med lång blomning.
 
 


Blå stäppsalvian "Ostfriesland" i rabatten på berget slår ut nu. Humlor och bin är som tokiga!



 Jag kan inte minnas att silvernarven och stäppsalvian blommade samtidigt förra året?


 
Jag köpte ett par blodtopp "Tanna" och planterade i den bottenlösa zinkbaljan.
 
 
 
Tre stycken kungsnäva planterades i Insikten där tidigare alunrot stått. Alunroten fick istället plats hos de andra på baksidan.
 
 

Min plan är att dela kungsnävan så småningom ifall den breder ut sig och låta den samsas med rosen "Stanwell Perpetual".
 
 

 Sist men inte minst så köpte jag lite kryddväxter och planterade: rosmarin, fransk dragon och basilika.


 
Jag kunde inte motstå de små söta namnskyltarna!
 
 


Titta vad som kom och satte sig på passionsblommans växtstöd idag. Det som ser ut som en liten grenstump är i själva verket en insekt! Är inte naturen fantastisk?!

Nu går vi in i midsommarveckan. Fyradagarsvecka, skönt i och för sig, men med tanke på vad jag ska försöka hinna med den här veckan så skulle den behöva ha betydligt fler dagar!


So Long!





4 kommentarer:

  1. SÅ fint det är hos dig. Roligt att köpa lite nytt, ändra om och få till det som man vill ha det. Kungsnäva och Stanwell kommer bli toksnyggt. Min kungsnäva har nästan blommat över.
    Ha en fin midsommarvecka
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vackert! Jättefint hur det rosa står mot bergen. Ja, och märker även här hur salviorna lockar insekter, ett väldigt surrande därute.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Synd på aubretian. Jag tycker de är så fina. Men nyinköpen kommer att bli lika fina. Hoppas de klarar sig bättre.
    Grenstumpen ser ju verkligen inte ut som en fjäril. Perfekt kaumoflerad.

    SvaraRadera
  4. Jag var helt säker på att det var en liten grenbit på nedersta bilden! Jag fick titta flera gånger för att verkligen se den lilla rackaren. Visst är naturen smart många gånger! Max Frei har jag ett helt litet gäng av och jag älskar den nävan!

    kram louise

    SvaraRadera