onsdag 25 juni 2014

Åh, vatten. . . bara vanligt vatten. . .

Ett litet trädgårdsprojekt som L och jag pratat om ett bra tag är att ta hand om de regnmängder som hamnar på taket av en av våra bodar. Taket är stort och flackt och allt regn har fram till nu hamnat i en sjö nedanför boden när det regnat. Ett tag så försökte vi att lägga grus på marken för att förhindra fullkomlig insjö, men så insåg vi vilken guldgruva det var som vi bara lät gå till spillo.
 
Stuprör och regntunna var svaret på vårt "problem"!
 
"Skaffar vi en trädtunna så vill jag ha den i framkant så den syns från huset" sa jag. (Har alltid drömt om ett stort ekfat att hämta vatten ur). "Skaffar vi en plasttunna så får den stå dold i bakkant vid trädgårdskomposten!"




Det slutade med en (inte direkt vacker men praktisk) regntunna från Clas Ohlson och stuprör som L anpassade så att regnvattnet från taket hamnar i tunnan. I botten på tunnan finns en tappkran.
 
Regntunnan visade sig vara en fantastisk uppfinning! Regnmängderna som passerar taket och hamnar i tunnan är inte små, det räcker med att det regnar några millimeter så fylls tunnan decimetervis!
 
Så skönt det är att slippa bära kannor med vatten från framsidan. Nu finns det på bekvämt avstånd! Dessutom får nu växterna vatten som har samma temperatur som omgivningen.
 



Det tackar nog växterna i lilla tältväxthuset för. De står alldeles intill regntunnan.


Tomater, gurka, chili och paprika växer så det knakar.
 
 


Många av blommorna på physalis har blommat över och man ser början på de små frukterna.



 Jag har chili och paprika både i tältväxthuset och i uterummet. Det märks stor skillnad på förutsättningarna trots att de får samma mängd vatten. I växthuset där luftfuktighet och temperatur är tropisk frodas växterna. I uterummet där miljön visserligen ofta är varm, men alltid väldigt torr, utvecklas frukterna - men inte alls med samma fart.


Honungsrosen (min nyförälskelse) verkar uppskatta lite tillskott av regnvatten från tunnan emellanåt.
 
 


Sedumväxterna på berget får visserligen sin beskärda del av regn från himlen, men jag tror att det är en helt annan energi som gör att de väljer att blomma just nu i en bergsskreva med inte mycket annat än några förmultnade löv att växa i!

Ha en finfin fortsättning på veckan! :)
 
 

3 kommentarer:

  1. Så långt dina tomater har kommit redan, jag har bara små tomater på några busktomater än så länge,men det blommar rikligt. Skönt att ha vatten nära till hands, det är tungt att bära.Honungsrosen står på min önskelista, men först måste jag fixa plats åt den. Ha det gott! / Marika

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde precis samma sak i fjol. Skaffade mig regntunnor. Det är verkligen toppen! Fast mina stuprör är inte så snyggt uppsatta som dina. Men de gör vad de ska. Det räcker än så länge ;)

    Fina månadsbilder. Det växer på bra! Härligt att du snart har semester :) Hoppas du kan tillbringa mycket tid i trädgården.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  3. Att man kan samla vatten visste jag ju... Men att det fanns så praktiska tunnor med kran och allt - tackar, tackar :) Jag har egen brunn så när det blir torrt kan jag inte vattna för mycket.

    Härliga, aptitretandebilder på tomater, den ljuvliga rosen och sedum. Tänk vilken växtkraft!!

    Kram, Carina

    SvaraRadera