söndag 3 augusti 2014

Jag köpte några växter på botaniska



 
När vi var på botaniska i Göteborg så köpte jag med mig ett par växter hem som minne. För att få en liten paus från att måla i 33-gradig värme (pust) så planterade jag dem på baksidan. Inte svalare där, men det är en sådan glädje att få böka i jord, så det gjorde jag gärna. Men både jag och blommorna vattnades rikligt!
 

Den ena är en fackellilja som passande nog heter Kniphofia "Mango Popsicle". Den ser verkligen ut som en isglass med mangosmak! Å det vore gott med en isglass just nu!

 
Den andra är en solhatt Echinacea "Cleopatra". De passar väldigt bra ihop tillsammans. Men just nu står de ihop med rosenskärorna - och DET skär sig ganska rejält! Men det är ju ett övergående problem.
 

I Insikten blommar nu även de andra vallmo som jag fick av "Solsidans" Tamara. De står sig så vackert mot jätteverbenan med sina olika lila nyanser.

Så läcker!

Jätteverbenan är fantastisk där den svävar över miscantusgräset. Det blev bara två plantor av alla frön jag sådde, men de fyller ut bra.

 
Jag sitter i Insikten ibland bara för att få se alla fjärilar som fullkomligt älskar jätteverbenan.

Om gästhusbygget då? Jo just nu spikar L upp gaveln, läckt är spikad på taket och jag målar när jag orkar. Men i 33-gradg värme så måste man pausa ofta så det går frustrerande sakta framåt!

 
Njut! Tids nog blir det mörkt, ruggigt och kallt igen! :)
 
 
 


4 kommentarer:

  1. Fina växter du köpt! Cleopatra får gärna flytta hem till mig, underbar färg:)
    Fint du har det i insikten, vackert i rosa.
    Här har det precis varit en åskurladdning, lite svalare nu.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Måla i 33 graders värme... Hinner du få på färgen på väggen innan den torkar? Fint blir det i alla fall!

    Grattis till fina växer! De kommer säkert trivas hos dig. Ha det bra

    SvaraRadera
  3. Härliga växter och jättefint gästhus! Vi har varit inne på att bygga ett, men vi har ju inga närmare släktingar så det vore lite dumt. Dessutom är det så att vi har anammat devisen att; Gäster och färsk fisk blir skämda efter 3 dagar! Och hade vi ett gästhus och inte bara ett gästrum s¨ger jag mig 17 på att några av våra vänner skulle gästa oss i flera veckor. Och SÅ roligt är det inte med gäster! Dom får gärna komma och hälsa på ofta, men aldrig länge..... *fniss*
    Sen ett litet tips, ta nu inte illa upp med som medlem i HIH-Gruppen så måste jag. Dagliljor är inte liljor - det är en helt annan art. Dagliljor heter Hemerocallis på latin, liljor Lilium.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Förstår inte hur din L är skapt som orkar bygga i detta klimatet! Det kommer att bli ett jättefint gästhus. De kommer att stanna i evigheter : D
    Snygga växtsouvenirer och så bra de passar ihop!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera