måndag 4 augusti 2014

Det här med chili bland annat

Idag har jag hängt ett antal chili från Lombardo på tork. Så många det blir! Det är mängder kvar att skörda så snart de rodnat lite till! Några gröna råkade följa med i min omilda skörd och jag hoppas att de torkar väl tillsammans med de andra.

Ikväll åt vi räkor så då gjorde jag en röra med olivolja, äppelcidervinäger, kryddor, vitlök och hackad Lombardi att doppa räkor och bröd i. Mums! Men vad mer kan man göra? Om någon har bra tips på vad man kan göra med all chili så tar jag tacksam emot det!

Min andra chilisort "Anaheim" får gigantiska frukter och börjar rodna så smått. De får jag förmoda är ganska tjocka i fruktköttet och inte lätta att torka i luft så kanske får jag kärna ur dem och frysa in dem i bitar?

Som ni märker är jag lite vilsen hur jag ska göra med all chili! Jag tar tacksamt emot tips!


Även vitlöken hänger nu på tork. En mycket blygsam skörd, men det är nog mitt fel som varit dålig med att vattna dem.


Paprikorna börjar rodna i tältväxthuset. Tyvärr har någonting käkat på en del av dem. (Sniglar?) Men paprikorna jag har i uterummet mår utmärkt, fast fortfarande gröna.

Årets besvikelse smakmässigt är väl dessa gula tomater. Vackra att titta på men totalt smaklösa! Desto godare är mina körsbärstomater som är små men ack så söta och goda!

Jag hoppas mycket på physalisen där en del frukter nu börjar få gula blad. Tänk om de kunde hinna ge mig lite god frukt. Jag älskar physalis!

 
See ya!
 
 
 


8 kommentarer:

  1. Läckert. Men när det gäller chili är jag väldigt vilsen, jag kan just ingenting, jag vet bara att man ska akta sig för vad det nu är för en, Habanero? kanske. Och när det står i recept: chili, då vet jag aldrig vad dom menar för sort, jag har inte fått kläm på det ännu. Frukterna på dina snören ser så snygga ut, eller, hela alltet ser så där läcker ut, som man skulle vilja ha det!
    Hoppas du hittar bra användning till dom!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Förra året fick jag så många tomater att jag gjorde "syltade gröna tomater". Men...jag hade ännu mera chili, så jag kom på att skära "några" i små bitar och sen hälla samma lag som på tomaterna på dom. Sen torkade jag naturligtvis en del också. Men det är dom syltade chilibitarna jag använt mest. Det blev faktiskt en jättestor glasburk och nu har jag bara halva kvar. Vi älskar stark mat - och starkt blev det!
    Sen till det här med namn på växter. Det är här dom latinska namnen verkligen är överlägsna våra vanliga! Precis som att dagliljor (Hemerocallis) absolut inte är någon lilja (Lilium) är det du frågade om inte heller någon lilja eller daglilja utan en Kniphofia. Så det är alltså tre helt olika arter!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Fin fina chilisar du har odlar fram. Gott och ha till vinterns varma grytor.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Jag är ingen chilimänniska, använder det ytterst sällan, men hoppas du får tips från någon annan. Vackra är de i alla fall! Jag har paprika för första gången i år, har fått ganska många men de är fortfarande gröna, väntar med spänning och hoppas ingen annan börjar knapra på dem innan det är skördedags.

    /Jenny

    SvaraRadera
  5. Har inga goda råd att ge och är dessutom överkänslig mot capsaicin, det starka ämnet i chili så jag nöjer mig med att njuta av dina vackra bilder. Visst borde det bli en jättefin physalisskörd en sommar som denna!
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  6. Vad läckert med chilin hängande som små konstverk

    SvaraRadera
  7. Så vackert med chilin som hänger för torkning.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Jag brukar torka min chili i ugnen, 50°, och när de torkat lägger jag dom i en plastpåse och maler sönder med kaveln.

    Min chili fick ohyra så de åkte ut från växthuset, det har ju varit fint att ha dom utomhus den här sommaren, men särskilt många frukter har de inte satt än.

    Tack för fina ord om min köksträdgård!

    SvaraRadera