fredag 8 augusti 2014

Ugnstekt lax med lime, chili och ingefära

Fredagskväll efter första jobbarveckan efter semestern (nåja, jag har bara jobbat torsdag-fredag men i alla fall) och jag lagade lite gottigott med chili till L och mig. Måste ju utforska nu vad jag kan göra med all chili som mognar på buskarna! ;)

 

Det fick bli ugnsstekt lax med lime, ingefära och chili. Mums! Måste dela med mig av receptet trots att jag inte är någon matbloggare (och har stor respekt för hur svårt det är att fotografera mat så den ser smaklig ut).

Här kommer receptet (min version):

Blanda följande som penslas på laxfilén:
2 msk olivolja
1 msk honung
1 tsk färsk ingefära
1 hackad röd chilifrukt Lombardi (jag pudrade med lite chiipulver också eftersom Lombardi är ganska "snäll" Har du starkare chilisort uteslut chilipulver, ogillar du starkare smaker så behövs det inte något chilipulver)
1/2  frukt limesaft

Lägg på en ugnsplåt:
2 st grovhackade pak choy i botten (gärna ännu mer konstaterade jag - det är ju så gott!)
600 g laxfilé

Strö på laxfilén:
1/2 -1 tsk salt (beroende på smak)
1/2 limefrukt i tunna skivor
1 msk sesamfrö

I ugnen:
175 grader ca 15 min (med stektermometer anses laxen perfekt vid 55 grader, men jag är lite larvig och kör gärna upp till minst 65 grader så det blev säkert 20 min sammanlagt).

Sås som tillbehör:
2 dl creme fraiche
1 msk olivolja
1 hackad vitlök
1 hackad rostad chili Lombardi (ta mindre om du har en starkare sort)
salt och svartpeppar efter smak

Serveras med:
Vi åt det ihop med färsk pasta men färskpotatis eller en rejäl sallad (lchf) är säkert jättegott som ersättning.

Det här receptet är för fyra personer. Eftersom det bara var L och jag som åt i kväll så räcker det gott som lunch i morgon också! Det tycker jag är bra eftersom man oftast inte vill avbryta sina aktiviteter mitt på dagen på helgerna för matlagning, samtidigt som man blir väldigt hungrig!

Ha en riktigt härlig helg!

Annika

1 kommentar:

  1. Tack för receptet! Ser jättegott ut. Jag är väl en av dem som är lite försiktig med chili, min mage gillar inte stark mat. Och så fick jag googla pak choy:) Alltid lär man sig något nytt:)
    Trevlig kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera