lördag 9 maj 2015

Träd som blommar

Jag sitter bland mina plantor i uterummet med datorn i knät. Dörrarna är öppna så mycket det går. Dagen har varit underbart vacker med sol, klarblå himmel och ett intensivt kvittrande från alla fåglar som är upptagna med att visa sig störst, bäst och vackrast för eventuella partners. Vovven ligger bredvid, nöjd efter en skön promenad i skogen och sover sött. Jag är också nöjd efter en trädgårdsröjardag.

Våren är så vacker. Smärtsamt vacker. Och vackrare ska det bli.

Blodhägg "Colorata"
Blodhäggen blommar!

Inköptes hösten 2014 för en billig peng.

Så bedårande söt!

Silverpäronet blommar också och jag älskar kombinationen av de näpna blommorna och de silvriga spetsiga bladen. Det är inte mycket insekter nu så kanske får jag inte se de små näpna päronen i höst?


Silverpäronet planterades 2012, vårt första år här. Det och häcken är det första jag ser när jag närmar mig hemmet efter jobbet. Äntligen hemma! :)

Klotlönnarna har nästan blommat över och bladen börjar att veckla ut sig.


Ormbunken i rabatten-vid-stora-stenen ser så kul ut när den vecklar ut sina blad.

 
Om bara några veckor kommer den att ta över stora delar av rabatten.
 

Bredvid står det vita löjtnantshjärtat som kommer att kämpa för sitt utrymme. Stor, stadig och fräsch är den så ormbunken får sig en match!
 
Ha en fortsatt skön helg!
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Blodhäggens blommor är ju supersöta! En sådan vill jag också ha nu. /Ida

    SvaraRadera
  2. Ormbunke som vecklar ut sig är så läckert. Blommorna på blodhäggen var ju supersöta. Så fint silverpäronet blommar, jag har mitt utanför köksfönstret och det är en fröjd att se på nu.
    Hade gärna haft ditt väder idag, här öser regnet ner nu.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Så mycket fin trädblomning. Silverpäronblomningen hade jag aldrig sett. / Britt

    SvaraRadera
  4. Träd är vackra varelser. Jag gillar särskilt blodhäggen. Blommorna är helt bedårande.
    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder!
    Det är fascinerande med träd som blommar... Härligt!
    Ja, och ormbunkarna är speciella i sitt sätt att veckla ut sig. Underbara bilder!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Fina träd! Det är nåt speciellt med hårda grenar som spritter ut i blomning. Läckra ormbunksbilder. Den är god den där känslan, när man beskådar sitt verk och det varit en härlig dag dessutom. Idag halvstorm och regn här, men jag har några plantor som jag tänkt fixa ändå.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. När jag ser dina bilder vill jag plantera en blodhägg, men det finns ingen plats!

    SvaraRadera