torsdag 18 juni 2015

Bi-effekten

I tisdags tittade jag som vanligt på det småmysiga programmet "Trädgårdstisdag". Jag blir ofta på gott humör av det programmet även om jag önskar att det skulle innehålla mer av trädgårds- och växtkunskap. Nästa program i tablån var "Bi-effekten", och jag blev sittande kvar i tv-soffan. Var det någon av er som såg det?
 

Det var verkligen deprimerande att höra om denna tysta miljökatastrof som sker runtomkring oss. Bin och humlor dör och blir färre och färre. Deras immunförsvar klarar inte vår miljö. Människans storskaliga jordbruk gör att deras kost blir alltför ensidig, men många andra faktorer spelar också in. I programmet visades hur man i USA hyr ut bin och humlor till jordbrukare för att deras växter ska pollineras och ge skördar. De vilda insekterna räcker inte till.


Utan pollinerare så klarar vi oss inte. De är förutsättningar för allt levande. Växternas mångfald hotas.

Jag vill skapa en trädgård där insekterna trivs. Jag vill ha många växter som bin, humlor och fjärilar gillar!

Om ni inte såg programmet så finns det att titta på här.




7 kommentarer:

  1. Jag missar inte heller Trädgårdstisdag, fast det är för mycket gnabb och för litet växter. Bina missade jag. Spelade in Äntligen hemma och såg det efter. Men jag har sett något förut om ämnet. Trevlig midsommar! / Britt

    SvaraRadera
  2. Såg också Trädgårdstisdag som är småtrevligt, men kanske mer "feel good" och livsstil än trädgård ibland. Nåväl, missade programmet om bin, men hört om detta tidigare och det är fruktansvärt. I min lilla trädgård finns rätt mycket bin och humlor, de verkar trivas i mängden och mångfalden av blommor som bjuds. Men såklart att det behövs insatser i det stora hela, kanske plantera ängsblommor på stora ytor istället för bara gräs...
    Underbara bilder du visar! De små inte "bara" skapar liv, utan tillför också liv därute.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag såg ett avsnitt av trädgårdstisdag och det var så tråkigt så jag höll på att somna. Har inte tittat mer sen, kanske borde jag ge det en chans till. Intressant med bin och humlor i alla fall, alltid kul att titta på dem när de surrar runt på växterna.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset och länken! Det programmet ska jag absolut se!

    SvaraRadera
  5. Jag såg Bieffekten! En dokumentärfilm jag verkligen kan rekommendera. Väldigt intressanta saker som jag inte tänkt på tidigare. Lärorikt!

    SvaraRadera
  6. Om du verkligen vill göra som du säger "Jag vill ha många växter som bin, humlor och fjärilar gillar!" varför tar du bort blåbär och har gräs istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Det handlar väl om en önskan att skapa en trevlig plats att vistas på, antar jag. Din fråga är berättigad, men jag kan lova att det finns massor av blåbärsris och vild natur kvar hos oss även efter mina röjningar. Man kan säga att jag förekommer naturen lite, gräset håller ändå på att ta över sedan vi fällde några granar som gjorde det ljusare.
      Dessutom försöker jag kompensera genom att plantera blommor som pollinerarna kan ha glädje av.
      Ha en bra dag!
      Annika

      Radera