onsdag 30 april 2014

Man känner sig rik!

 

I helgen tömde vi hushållskomposten. Tjock härlig jord som dryllade av maskar sållade L fram med sin tillfälliga sållningskonstruktion.
 
 
Några kärror hamnade i odlingskragarna och några lade vi för efterkompostering. Det blev förvånansvärt mycket tyckte jag, och det luktade verkligen jord!
 
Jag var lite skeptisk till det här med kompostering när vi flyttade hit. Tyckte att komposten luktade illa och tyckte att det var besvärligt att få den att fungera. Antingen kom det flugor i den eller också kom det myror. Men så småningom lärde jag mig att dosera matrester, tidningspapper/strö och lite trädgårdsavfall i lagom dos. Plötsligt var de där, de små maskarna! De små kompostarbetarna jobbar hårt med vårt avfall och nuförtiden luktar det nästan aldrig illa om komposten. Och skulle det göra det någon gång så behöver man bara justera innehållet med lite sönderrivna dagstidningar eller vätska.
 
 
Man är rik när man har en kompost! :)
 
 
Trevlig Valborg!
 
 




4 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med egen kompost! Men litet nörd måste man nog vara för att känna så. Fin helg!

    SvaraRadera
  2. Det där ser fantastiskt härligt ut. Och smart sållningsgrej! Här hemma är det första året med riktig kompost, så förhoppningsvis får jag också så där härlig mylla till nästa vår. :-)

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  3. Mina kapokträd kommer från frön från Madeira. Vi var där 2012. Det växte stora träd och det fanns fullt av luddiga bollar i träden. Mycket låg också på marken. Jag tog litet. Och det blev några träd, som nu är ca min längd. Kapokluddet minns jag som barn. Man hade det som fyllning i olika saker. Även nu används det. Det har viss vattenavstötande egenskap och används i t ex båtdynor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läckert! Och det är ju verkligen snabbväxande träd också om de når din höjd på ett par år! Sådana "bomullsträd" ska jag hålla utkik efter om vi åker till Madeira!
      Kram!

      Radera