tisdag 29 april 2014

Rabatten vid stora stenen - check!

 


Vilka dagar vi har! Jag njuter i fulla drag av värmen, solen och grönskan omkring mig. De första tulpanerna står i blom, knopparna på de andra står sprängfyllda!
 
 
Igår vaknade L av något ljud där han satt och slumrade på altanen i kvällssolen. Det var ett rådjur som var framme vid staketet och kollade läget. Kan tro att det luktar gott om tulpanerna nu! Jag hoppas verkligen att staketet avskräcker från att hoppa in och käka upp alla lökarna!
 
 


Tidigare i år gav jag mig i kast med området kring stora stenen. Här ville jag ha en plantering med bl.a. ormbunkar och lungört. Inlägget om det ser du här. Annat har kommit emellan och projektet har legat nere. I helgen återupptog vi projektet.
 
Jorden är sandig och full av sten och rötter, så vi fick slita för att få ordning på ytan. Vid stenen har stått en hög stubbe som föll i sär och var helt murken när vi tog i den. En del av det bredde vi ut på ytan. Därefter fyllde vi på med jord från vår jordhög och L satte dit en rabattkant.
 


Så här blev resultatet. På bilden ligger en del stenar och rötter som vi grävt upp fortfarande kvar.
 


I rabatten placerades den uppstammade hortensian som jag fått i födelsedagspresent av pappa och hans fru.

Lungört med vita blommor inhandlades och placerades ut med jämna avstånd. Jag köpte fem plantor och delade dem direkt. Det ser lite futtigt ut just nu - hoppas att de snabbt breder ut sig!


Klätterbenved har jag länge velat ha, och här passade den bra tycker jag.


En liten ormbunke planterades vid björken.


Den här ormbunken köpte jag mest för det roliga namnet "Kanelsafsa"! Ska bli kul att se hur den blir.


 
 
Utan att jag egentligen tänkte på det när jag valde växter i affären så blir det här en vit rabatt, eller i alla fall en vit-grön-limegrön rabatt. Med några undantag...
 
 
Jag föll för ett kampanjpris. Denna lilla magnoliabuske kostade inte ens hundralappen. Nåja, går det så går det. Och blommar den så får den ljuvliga rosavita blommor (tror jag).
 
Av en jobbarkompis har jag fått ormöga som också fick sin plats i nya rabatten. Det kan bli fint om det växer ihop med lungörten!
 
Det känns så bra att bli "färdig" med det här projektet! Vi har många bollar i luften just nu och då känns det bra att kunna checka av något!
 
 
Ha en fin tisdag!
 





1 kommentar:

  1. Så fint! Det är riktigt läckert med stora stenar. Och vilka annorlunda arrangemang man kan göra! Ormbunkar kommer att bli jättefint där. Förstår dock att det var lite svårgrävt. :-)
    Grattis till Magnolia-köpet! Håller tummarna för att den ska få fäste så att ni kan njuta av blomning.

    Må så gott

    SvaraRadera