fredag 18 april 2014

Svarta detaljer

Veckans tema i "Blommig fredag" är svart och jag tittar mig omkring här hemma. Inte har jag mycket svart? Det svartaste är nog Axa, och hon platsar inte - dels är hon ingen blomma och dels har åren gett henne en patina av "de grå tinningarnas charm"!



Det är snyggt med svarta accenter i trädgården tycker jag, det svarta lyfter fram grönskan och ger en stram struktur åt lite yvigare växter. Men själv har jag inte anammat färgen, tycker inte att det strama passar här hemma. Eller? Jo förresten... ju mer jag tänkter efter... lite svart har jag allt... pallkragarna mina är ju svarta och bänken som L gjorde åt mig i fjol målades svart...
 
 
 
 
 
 

Aklejan "Black Barlow" är nog den mörkaste blomma jag har. Den planterade jag förra året och den bjöd på en vacker blomning.


Aklejan "William Guiness" planterades 2012 och hade börjat sätta fröplantor. Men jag är rädd att skogsmaskinerna mejade ner både den här och fröplantorna.



Flädern "Black Lace" har vackra mörka blad och ljuvligt rosa blommor. Den är väl svart, i alla fall till namnet. Jag planterade den på våren 2012 och hoppas att den ska ta fart och börja växa nu!



Den riktigt mörkbladiga alunroten kanske anses svart i växtvärlden? Vacker är den i alla fall!

Nåja, lite svärta har jag allt! Och när det gäller mörkbladiga växter så får de gärna bli flera!

Hos "Bland rosor och bladlöss" hittar du flera tankar kring färgen svart. Klicka på bilden nedan!

blandrosorochbladloss.blogspot.se

Glad Påsk!
 
 

10 kommentarer:

  1. Man har en hel del mörka växter när man tittar efter.Tycker det är lite läckert.
    Glad Påsk.

    SvaraRadera
  2. Många vackra svarta och nästan svarta detaljer! Gillar pallkragarna i svart, det planerar vi att göra i min trädgård i år.=)

    SvaraRadera
  3. Ja visst ja!! Några av mina pallkragar är ju svarta! Det tänkte jag inte på. Svarta aklejor ska jag spana mer efter, det ser jag tydligt.
    GLAD PÅSK önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  4. En sån fläder har stått på min önskelista länge :) Du har ju många härliga svarta växter. Visst lyfter svart andra färger och de lyfter nog svart också.

    Glad Påsk! Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Riktigt svart i växtvärlden är svårt, men hunden är väl perfekt. Glad påsk!

    SvaraRadera
  6. Aklejorna är helt fantastiska, det finns en hel del mörka växter, helsvart är svårt att hitta.
    Ha en Glad Påsk!

    SvaraRadera
  7. Hej, vilka fina svarta accenter du visar! :) Axa är väldigt lik min grannes storpudel Roffe, men han är ännu mer märkt av 'de grå tinningarnas charm'! Ha en fortsatt glad påsk! :) Mia

    SvaraRadera
  8. Så läcker aklejan är! En sån ska jag hålla utkik efter. :-)
    Du lyckades ju hitta en hel del svarta saker.
    Hoppas din påskhelg blir allt annat än svart!
    /E

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder! Axa ser så cool och söt ut, en vinnarbild så klart. De mörka växterna lyfter de ljusare, liksom - tycker jag - den svarta färgen på pallkragar och annat kan lyfta(s) tillsammans med grönska. Men det är - i min värld - grönskan som är huvudsaken, inte det svarta.
    GLAD PÅSK!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Härliga fina Axa, klart hon får vara med på ett hörn!

    Glad påsk!
    Anette

    SvaraRadera