torsdag 20 augusti 2015

Lite rosfunderingar

Rosa Rugosa Hansaland har glatt mig med sin blomning sedan veckan efter midsommar. Och den bara fortsätter att blomma!

Med gott självförtroende står den i slänten vid parkeringen och hälsar mig välkommen hem efter jobbet. Planterades 2012 och jag blev så förtjust i den att jag planterade några till i slänten lite längre bort året efter.

Den doftar tyvärr inte, men det kan jag förlika mig med när den blommar så överdådigt.

Stanwell Perpetual har inte visat sig på styva linan i år. Blommade ett tag mitt i sommaren, men nu kommer bara någon enstaka blomma på mina fyra buskar. De planterades 2014, så kanske har de fullt upp med att etablera sig?


Louise Bugnet är väldigt blomvillig i år. Det var hon inte året efter hon planterades, så kanske stämmer mina tankar om att rosorna behöver något/några etableringsår innan de kommer till sin rätt? Louise lyser upp nu när kvällarna börjar bli mörkare.

 
Så skönt att det är fredag i morgon! Och det bästa av allt är att det vackra vädret fortsätter!
 
 


4 kommentarer:

  1. Så vacker din Hansaland är, med sådan blomprakt får man ibland ha överseende med doften. Man kan inte få allt;)
    Många av mina rosor har behövt tre år på sig för att etablera sig, vissa är fortfarande klena och växer liksom baklänges. Så du tänker helt rätt, sedan är de mera härdigare lättare att få sora snabbare tycker jag. Stanwell är lite knepig hos mig också. Jag har en buske som kanske har fem blommor nu. Ingen överdådig blomning precis:) Min Louise har blommat rätt kasst i år också, din ser ljuvlig ut.
    Nästa vår får det bli hästgödsel i rabatterna här hos mig så kanske det blir lite fart:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jag tror säkert att de behöver lite tid på sig. De som jag satte för några år sedan har inte blommat så mycket som nu, plus att de växer sig ju större för vart år. Jag väljer helst rosor med doft, men i år har jag planterat några flammentantz och de doftar ju inte heller. Ser dock framför mig hur fint de kommer att blomma mot husväggen! :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Men ... Hansaland är ju makalös! Förstår att du är väldigt nöjd med den. Stanwell har börjat blomma rejält hos mig senaste veckorna efter att ha gjort ett tämligen långt uppehåll. Men den trogna Louise Bugnet blommar hela sommaren.

    Ha en fin söndag kväll!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Vackert! Min stackars Louise bugnet står tyvärr lite illa till och får alltid ett enorm snöras från taket över sig. Den har jag haft några år men det har inte blivit något riktigt av den. Men i år har den både växt och blommat tror inte den blev knäckt av den tunga snön i år, jag borde ju flytta den men det blir inte av.

    SvaraRadera