fredag 14 mars 2014

Om generositet

När vi kom hem från jobbet i går kväll så hade någon ställt en flaska vin och en bukett tulpaner vid vår ytterdörr. Så generöst, och så glada vi blev - men vi har ingen aning om varför. Vi kan inte förstå vad vi gjort för att förtjäna detta. Kanske har vi varit generösa mot någon utan att ha en aning om det?





Teorierna flödade vilt vid kvällsmaten om varför vi fått denna gåva, bland den mest osannolika var att bönderna ställt det där som ursäkt för att de körde ut skit på fälten och lukten låg tung i omgivningarna.




Den mest generösa jag vet är min hund Axa. Hon ger av sig själv helt osjälviskt. Alltid glad och kärvänlig utan några baktankar.



 
Här hemma har vi generösa ytor utomhus. En del är skog, en del kallar jag skogsträdgård och så har vi vår stora "platta" på framsidan med (o)gräs. Toppen tycker jag som kan vara riktigt generös med planteringar. Jag älskar träd, så det kommer att planteras många olika sorter framöver! Om sisådär 20 år så har säkert vår stora gräsplan fått den struktur och höjd som jag önskar.



Jag fick lite växter av B förra året som hon rensat ut för att hon tyckte att de spred sig alltför generöst. Bl.a. ormöga som jag tycker är så fint. Den får gärna visa sin mer generösa sida även här och sprida sig. Jag kommer att vara redo att dela den och sätta på fler ställen.



Jag tror att fåglarna tycker att vi har varit generösa i vinter som sett till att fågelmatarna har varit fulla med frön och talgbollar. Nu har L dessutom utökat vårt fågelholksbestånd med fyra hemsnickrade fågelholkar. Hoppas att vi får generöst med fågelungar i holkarna i år!



Jag är inte så gammal i trädgårdsbloggarvärlden men har redan upptäckt vilket generöst släkte trädgårdsägare är. Delar gärna med sig av sin kunskap och... fröer! Så glad jag blev när jag fick dessa fröer på posten av en mycket generös bloggare. Tack!

Kika in hos "Bland rosor och bladlöss" så får du läsa fler tolkningar av temat Generositet.

blandrosorochbladloss.blogspot.se

 
Trevlig helg!
 
 


16 kommentarer:

  1. Jösses! Här har det aldrig stått så fina presenter på trappen! En gång hade min pappa varit här och lämnat nässelsoppa vid dörren. Det är visserligen jättegott, men...
    Spännande planer för trädgården! Jag följer nyfiket med på resan.
    /E

    SvaraRadera
  2. Generøsitet og hage hører sammen :-)
    Heldige dere som har så generøst med plass...

    SvaraRadera
  3. Underbara generösa bilder och växter och gåvor....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Vilken överraskning med blommor och vin! kan tro att ni funderade över vem givaren var, undrar om ni nånsin får reda på det!

    Trevlig helg! Gunilla

    SvaraRadera
  5. Håller med dig, trädgårdsodlare är generösa med både kunskap och att dela med sig av frön och växter.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vad spännade! Kul med lite oväntande presenter. Kanske är det fåglar som tackar för maten ;) Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  7. Vad spännande att få sådan present vid dörren en fredag. Sådan generositet blir man verkligen glad för. Säkert har ni också varit generösa på något vis för att förtjäna detta - man glömmer så fort... / Anita

    SvaraRadera
  8. Härligt med så stor plats att odla på!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Ja du trädgårdsnördar de är generösa de med sinna fröer och tips. Det är härligt det
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Kul och spännande... ..vill man eller vill man inte veta? Visst är det härligt med alla generösa trädgårdsmänniskor.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  11. Presenter på trappan är verkligen underbart! Dock skulle det aldrig hända att nån av våra tre bönder i byn ställde blomma och vin på trappan hur mycket gödsel de än kört och hur trevliga de än är, men jag ska droppa idén... I torsdags tyckte jag min jacka luktade gödsel när jag kom på ICA och jag hade bara haft den på en liten promenad tidigare hemma.

    Hoppas du får reda på vem som lämnat överraskningen och ha en fin helg, ja den har ju redan börjat bra kan man säga!
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Jag gillar din tolkning och inledningen är en fullpoängare! Att ge utan hälsning är både generöst och ödmjukt....

    SvaraRadera
  13. Vilken glad överraskning som väntade er! Verkligen generöst! Fina bilder och tankar om din trädgård också.=)

    SvaraRadera
  14. Så spännande att få en så glad överraskning och så generöst av den okände givaren. Hundar är något av det generösaste som finns. Dom välkomnar en när man kommer hem och är alltid lika glada. Och visst är trädgårdsmänniskor något av det generösaste som finns.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  15. Vilken fantastisk tomt du har och vilken gräsmatta! Och med den lilla fina grinden där borta, ljuvligt!
    Och fröer, så kul!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Vilken rolig överraskning med gåvan på er trapp! Hoppas det smakade. Ja, vinet alltså...

    Och vad kul att fröerna kommit fram. Snart dags att kasta ut dem lite här och där :)
    Ormöga rensade jag bort hur mycket som helst ifjol. Gav bort även det till en trädgårderande bloggare. Kul att man kan dela med sig. Nästa gång är det jag som får något!

    Kram Tamara

    SvaraRadera