onsdag 1 januari 2014

Planer

Nytt år, nya möjligheter! Dagens tema i "Underbara onsdag" är Planer. Jag väljer att visa en plan som vi haft sen vi flyttade in 2012, och som ser ut som det ska bli verklighet den här vintern.


 Dessa granar ska tas ned. De skuggar för mycket och dessutom så växer de på en bergknalle så jag känner mig inte helt trygg med att de skulle stå emot rejäla stormar. Samtidigt bävar jag lite, skogen utanför är ganska "skräpig" och jag vet inte riktigt hur vyn kommer att förändras.



Granen som står bortanför trädgårdsmöbeln ska också tas ned. Den skymmer kvällssolen.

Förutom dessa granar så ska vi ta ner några stora träd på framsidan. Vi har anlitat en arborist som ska göra arbetet - träden är alltför stora för att vi skulle våga ge oss på dem själva. Bara det blir lite tjäle i backen snart så att det går att ta sig fram med skogsmaskiner utan att förstöra marken alltför mycket!

Annars är det precis vad vi ägnar oss åt i dessa dagar. Ta ner träd, alltså. Men de är lite mer lagom stora för oss amatörer att ge sig på!

Vill du läsa vad andra har för planer så titta in hos Lindas Växthusliv.

krukmakerskan.blogspot.se


9 kommentarer:

  1. Ja det är lite svårt att tänka sig hur det kommer att se ut när de är borta, men är det för anskrämligt får du väl sätta upp armeringsnät med växter på, att titta på då ser man inte det fula bakom
    Spännande att se resultatet i sommar.
    God fortsättning och lycka till
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hittade hit via Marinas trädgård. Alltid lika kul att hitta nya bloggare....kände igen mig när jag läste dina planer....om du vill kan du ju kolla hos mig på http://vidbjarsjobacken.blogspot.se/2013/01/arskronika-del-1.html , vi hade nämligen extremt stora höga träd som gjorde att både trädgård och hus for illa....nu är det inte alls likadant...vi tog ner 17 träd + en enorm gran....så nu är det ljust och härligt!
    Ha ett riktigt gott nytt år och lycka till med dina planer.
    /Carina

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra granar! Och så härligt att ha skogen så inpå knuten. Men jag slår vad om att det blir ännu finare när de har tagits ner. Hoppas det blir bra med den skräpiga skogen och att ni får jättehärlig kvällssol!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  4. Förstår att du vill ha tjäle... ..måste vara svårt att vänta på - hur ska det bli sen med träden borta. Det blir säkert jätteljust och fint. Antagligen ofattbart ljust :-) Skulle skogen vara skräpig kan du ju dölja med något - fler planer då. Du har ju roliga projekt i krönikan också. Bra idé med att rita in på ett foto. Ska testa det för jag behöver göra ett torvparti. Kanske tom ska göra ett inlägg om planer.

    God fortsättning! Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Ja i dessa tider med alla stormar kan jag förstå din önskan om att få ner dem. Om du vill ha ett litet tips, så varför inte sätta några Thujor mot skogen, som lite skydd, och de smälter bra in i miljön. Behöver ju inte sätta som häck utan bara "strö" ut dem i små grupper. Härligt med så mycket natur runt om.

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  6. Champinjonjorden köper jag bos en champinjonodlare. Det är jorden som blir över när ämnet svampen behöver inte finns kvar i tillräcklig mängd. Jorden har massor av struktur och är ordentligt gödslad. Jag får köpa en kubik för 200:- så jag är överlycklig att bo knappt två mil från en odlare :D

    SvaraRadera
  7. Spännande planer med nedtagning av stora träd... kommer säkert att bli kanonbra!
    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Halloj! Vi har en granne som hade samma problem som ni och dom kapade granarna. Dvs de höll dom på ca 3m höjd. Blev som rundad topp och jättevackert efter ett år. Vi har en sån i skogen bakom mig som jag skulle kunna fota och visa på min blogg om du vill. Ruggigt snyggt är det faktiskt! Tror den granen varit med om att toppkvisten knäckts eller nåt. Det bra med att göra på det sättet är dels att vind och in/utsyn skyddas, vackert året runt grönt, samt att du slipper försöka plantera något där en massa granrötter står och trängs. Jag skulle pröva med den lösningen- skulle det se förjävligt ut ändå så är det bara att hugga ner som ni tänkt från början.
    Lägger till dig min skogsfrände!
    Allt gott! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj- jag tittade inte tillräckligt noga på bilden. För att det ska bli snyggt ska ju såklart granarna vara relativt täta nedtill. Som den längst till vänster :)

      Radera