fredag 7 mars 2014

Ödmjukhet

Det är lätt att känna ödmjukhet inför årstidsväxlingarna. Att vintern varje år får ge sig för den värmande vårsolen. Att naturen sträcker på sig, gäspar stort och låter det börja spira. Att flyttfåglarna kommer tillbaka år efter år.
 


Ödmjukhet är för mig nära besläktat med att vara respektfull. Att inte ta något för givet, att inte ta någon människa för given.
 
Man känner ganska snart när man träffar en människa som bemöter sin omgivning med respekt och äkta ödmjukhet. Och Martin Luther King lär ha sagt: "Den som verkligen är ödmjuk, vet inte om det själv".
 
 
Några rader från mig om vad jag tänker kring temat Ödmjukhet. Kika in hos "Bland rosor och bladlöss" så får du läsa andras tolkningar.
 
blandrosorochbladloss.blogspot.se
 
Äntligen fredag!
 
 
 


16 kommentarer:

  1. Dina tankar stämmer så fint runt ödmjukhet och din bild är sååå fin!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Så vackert tolkat.Det är ju så det ska vara.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. ÅÅ så fint skrivet och en helt underbar bild!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  4. Kan bara instämma med alla andra! Vilken bild :) Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  5. Så sant och vackert skrivet, bilden på gässen var fantastisk!
    Ha det gott!/Anna

    SvaraRadera
  6. Underbar bild! Och fin text, speciellt gillar jag citatet från Martin Luther King. En tillgjord ödmjukhet är ju inte så vacker.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Som sagt... ..bilden är underbar och orden så sanna. Tyckte också om citatet! För varför ska jag behöva tala om för någon att jag ÄR ödmjuk. Om man säger om skönhet - it lies in the eyes of the beholder - så gäller väl samma för ödmjukhet tänker jag.

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  8. En fantastisk fin tolkning och din bild är ljuvlig. Och jag håller med till hundra procent.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  9. Ja men visst så är det.
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Så fint skrivet och illustrerat. Fin helg på dig!

    SvaraRadera
  11. Vacker bild och fint skrivet, ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Vilken vacker tolkning, med både bild och texten!
    Önskar dig en trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  13. Ja, dette er jo fantastisk!

    SvaraRadera
  14. Vacker bild, vackra ord!

    SvaraRadera
  15. Precis på pricken!
    Och vilken häftig bild på fåglarna. Där hade du minsann kameran redo i precis rätt sekund. Läcker!
    Hoppas du kunnat vara ute och jobba med sekatören idag. Min är invigd för säsongen. Jippie!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  16. Kloka ord från Martin Luther King!
    Vilken vacker bild så vackra färger.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera