måndag 16 juni 2014

Den är fin nu, min blodfläder "Black Lace"




Min blodfläder planterade jag 2012. "Black Lace" har underbart mörka blanka blad och ljuvligt rosa blommor. Den stränga vintern 2012/2013 frös den ner en aning. Inte lätt att vara nyplanterad i den kylan!


Men kanske har jag inte fjäskat för den tillräckligt mycket? Kanske skulle jag ha varit flitigare med gödslingen? För även om den ser ut att må bra nu och blommar fint så står den still och stampar i samma storlek som när jag köpte den. Nästan.


Men kanske ska jag tåla mig. Tycker att många buskar är så... först händer inget, och så händer inget och så inget... men rätt vad det är så har rötterna etablerat sig ordentligt och då finns det ingen hejd på växandet. Jag får hoppas att det är så med min blodfläder för enligt "regelverket" så ska den kunna bli 2 - 2,5 meter hög. Och det vill jag ju gärna att den blir!

Over and out! :)
 
 


4 kommentarer:

  1. Den är jättefin! Jag skulle vilja byta ut ett av alla mina plommonträd mot Black Lace.
    Lycka till med din
    Ha en fin midsommarvecka
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Ja, den är mycket fin. Det låter som om den är mindre härdig. Använder man blommorna till flädersaft på den också?

    SvaraRadera
  3. Jag har en vanlig fläder med gröna blad och vita blommor - önskar det var en blodfläder. Men varken kunnandet eller urvalet växter var inte så stort på 1970-talet när vi byggde vårt hus.

    SvaraRadera
  4. Så läcker, så läcker - funderar, saften blir den rosa?? Ja tror du ska lugna dig lite. Planterad 2012 så är den ju trots allt bara inne på början av sin tredje säsong.

    Ha en trevlig midsommar! Carina

    SvaraRadera