tisdag 4 februari 2014

Om vårkänning, fröinköp och Trädgårdskampen

Igår när jag var på jobbet tittade solen fram några timmar och jag tog en promenad på lunchen. Talgoxen hojtade, det rann smältvatten i gatubrunnarna och solen värmde ansiktet. Människor jag mötte log och jag kände att jag själv hade ett stort fånigt flin i ansiktet. En försmak av vår!

Känslan satt kvar idag och på hemvägen från jobbet så svängde jag in hos en blomsterhandel och köpte ett par fröer till.
Fröerna ska jag så endera dagen. Längtan efter grönska och värme är stor nu!

Kikar ni på Trädgårdskampen förresten? Detta utskällda tävlingsprogram som så många tycker är dåligt. Jag tittar, dels för att jag törstar så efter växter och trädgård, dels för att jag lärt mig att tycka om deltagarna. Synd bara att man kopierat andra tävlingsprogram rätt av och försökt att omsätta i ett program om trädgård...

Det jag gillar med programmet är designuppgifterna som de får. Kul att se hur olika de löser uppgifterna och hur mycket deras resultat faktiskt säger om dem som personer. Det bli tydligt att en trädgård speglar ägaren väldigt mycket! Idag skulle de skapa ett vatten på sin odlingslott. Det är svårt att få en damm att se naturlig ut, men några av dem lyckades riktigt bra!

Synd bara att allt ska göras på tid! Jag är innerligt trött på det uttjatade "fem minuter kvar, hur ska vi hinna!" Det rimmar dåligt med att man ska skapa något som, när det gäller växlighet och trädgård, kan ta flera år innan man får njuta frukten av.

Men vädret! Oj, oj, oj! Ständig sol från klar himmel - kommer ni ihåg vilken underbar sommar vi hade 2013!



1 kommentar:

  1. Starlight sådde jag (på friland) för några år sedan och nu har jag massor av plantor eftersom den frösår sig ganska mycket. Både den och White Swan. Men fina är de! Speciellt när man har många i grupp.

    Lycka till med alla dina frösådder. Du är verkligen flitig.

    Trädgårdskampen har jag bara sett ett avsnitt av (ser nog på play senare). Tyckte programmet var hyfsat, men det har blivit väldigt omskrivet! Gillar man inte ett Tv-program är det bara att stänga av eller byta kanal. Tycker jag ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera