onsdag 19 mars 2014

Lycka är...

... för mig de små vardagstingen. Som en skön skogspromenad med hunden, eller en kopp the på kvällen innan jag ska gå och lägga mig. Att höra att trastarna och lärkorna börjat sjunga, och att se allt som knoppas i naturen.

Lycklig är jag också när jag får arbeta med något trädgårdsprojekt. Att få gräva och ta i riktigt mycket, och inom mig se hur det ska bli när det är klart - det gör mig glad. Som här nedan (varning: inga stylade bilder precis!) där jag påbörjat en rabatt som ska få gå utmed stenen. Ormbunkar och lungört tänker jag mig här.


Lycka är också att pyssla om de små plantorna som frodas under lysrören...

 

... och att se att pelargonerna och oxalisen frodas i fönstren.


Lycklig blev jag också när jag såg att bofinken hälsade på vid vårt fågelbord härom dagen. Välkommen tillbaka! Och att stenknäcken gjorde en blixtvisit var ju kul. Det var första gången jag såg en sådan.


Med åren har jag lärt mig att uppskatta de små tingen mer och mer. Men jag tränar mig på att bli ännu bättre på vardagslycka.

Klicka in hos Växthusliv och läs fler tolkningar av temat Lycka!

krukmakerskan.blogspot.se
 
 
 


5 kommentarer:

  1. Vilken otroligt vacker sten (är lite av ett stenfreak) och vad vackert det kommer bli med ormbunkar och lungört. Även om jag numera hatar ormbunkar som ett tag tog över hela ytterträdgården och lungört som jag planterade på murrabatten och som tog över den!
    Men så är det ju, i Stockholm där älskade jag och satte bägge, men har fått lära mig "the hard way" att vissa växter som jag gillar har lätt för att bli ogräs här..... Men å andra sidan kan jag ju odla annat som jag inte kunde ordla i Stockholm! *fniss*

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli helmysigt runt den stora stenen! Se hur trädgård och skog smälter ihop.
    Låter som en mycket förståndig tanke att inte stänga skogen ute. Samarbete med naturen...Nog är det lycka :-)

    Vårkram / Therése

    SvaraRadera
  3. Härlig lycka - inte helt olikt hur jag själv tänker..../Anette

    SvaraRadera
  4. Det kommer att bli fint i rabatten. Så praktiskt du ordnat det med frösådderna. Nästa år måste jag försöka med extraljus. För det är ju roligt när det växer.

    SvaraRadera
  5. Hej Annika! Så väldigt smart växtbelysningshylla du har ordnat! Själv ockuperar jag hela arbetsbänken i källarens verkstad och pallar upp frösådderna så att de ska nå upp till lysrören, men jag tror faktiskt att jag ska kopiera din hylla nästa år. Så bra att kunna flytta hyllorna upp och ner för att få rätt höjd!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera