söndag 2 mars 2014

Vårtecken första helgen i mars


Burr, det här har varit en riktigt gråkall helg! Nu har det dessutom börjat att falla något från himlen som är misstänkt likt snö!
 
Lite vårtecken har vi nosat upp, vovven och jag, på våra promenader. Och hemikring finns ju några lökar som piggar upp. Fast inte så många som jag skulle vilja ha. I höst ska jag sätta lökar av snödroppar, vintergäck och krokus. I höstas tänkte jag bara på tulpaner och narcisser, men de här första blommorna som kikar upp ger ju så mycket glädje efter en lång vinter!
 
 

I helgen gjorde jag ett besök hos bästa trädgårdshandeln för att köpa planteringsjord till mina sådder. Då såg jag att de hade öppnat trädgården och börjat sälja penséer, minipåskliljor och krokus. Lite krokus fick följa med hem. Dem ska jag glädja mig åt så länge de blommar och sedan sätta ut dem.
 
 
Kika in hos Annica i "Det grå huset på kullen" och läs om fler vårtecken runtom i vårt avlånga land!
 
 
http://annicaostlund74.blogspot.se/2014/02/varteckensutmaning-2014.html
 
 
Tjolahopp!
 
 


12 kommentarer:

  1. Visst ger de allra första blommorna en alldeles speciell glädje. Fina vårtecken du redan nosat upp. :)

    SvaraRadera
  2. Det finns vårtecken både utomhus och inomhus hos dig.

    SvaraRadera
  3. Fint collage! De där tidigaste vårlökarna är tyvärr inte heller så enkla att få att trivas ,vilket gör dem ännu mer attraktiva. Mina snödroppar kommer från min mans mormors trädgård, uppgrävda direkt efter blomning. Lökarna jag har köpt genom åren blev ingenting av. Suck. Spridningen lämnar också en del att önska. Suck igen. Men man måste försöka, förr eller senare lyckas man.

    SvaraRadera
  4. De första blommande vårblommorna ger ju alltid en speciell känsla av att våren är på väg trots alla bakslag som kan komma, och blommorna blir bara fler och fler :)

    SvaraRadera
  5. Oj, det växer så det knakar hos dig. Här har det stått stilla den gångna veckan. Fina härliga bilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Kollade runt lite på Anitas bloggförslag och hittade dej. Vilka fina bilder! Här har våren också kommit, omän lite tidigare.

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga bilder! Rekordtidigt underbart! Avundsjuk på julrosen. Här finns det inga- än så länge;)

    SvaraRadera
  8. Ja, den är på gång den härliga våren! Man är nog lite otålig bara. Sen måste man ju vara beredd på att det kommer bakslag också, även om man vill förtränga det. Ha en fin vecka. /Anette

    SvaraRadera
  9. Att plantskolorna öppnar är verkligen ett säkert vårtecken. Sött kollage.

    SvaraRadera
  10. Det var en hel del trevliga vårtecken och fint fotade! Även om det blir bakslag så är i alla fall våren verkligen på gång.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga vårtecken! Det behövde jag se för att pigga upp mig efter de grå och slaskiga dagar vi har här. Ska ta en tur upp till kolonistugan och se om det börjar tina där men än är det nog tyvärr för tidigt.

    SvaraRadera
  12. Så fint du har hunnit göra! Och visst är det fint med de första vårblommorna. Härliga vårtecken!

    SvaraRadera