lördag 3 maj 2014

Ett omöjligt projekt?

När vi flyttade hit så stod det, förutom de gigantiska granarna, tre ekar på baksidan av huset. Ekarna hade någon försökt att beskära en gång i tiden och sedan hade de bara fått växa. Otroligt fult! Vi tog bort dem vintern 2012/2013. Den största eken efterlämnade en stubbe som jag har gått och retat mig på sen dess. Speciellt nu när marken är förstörd av skogsmaskiner och vi har bestämt att göra en gräsyta på delar av baksidan. Stubben är liksom i "promenadzon" och det skulle göra väldigt mycket att få bort den.


Har ni försökt att få bort en ekstubbe någon gång? Så otroligt massiv, och så otroligt många långa och tjocka rötter som pekar åt alla håll ner i marken!


Jag förstår att ekar står pall alla stormar! Efter att ha provat allt möjligt så skaffade L en extra kedja till motorsågen och gick lös med den på stubben.


Skam den som ger sig! Att använda en kedjesåg till den här typen av projekt är kanske inte att rekommendera, men vad gör man? Stubben skulle ner under marknivå, kosta vad det kosta ville!


Besegrad! Stubben ligger under marknivå och nu är det bara att fylla på med matjord ovanför. Men det får bli nästa projekt! ;)


Bäst att visa något finare med lite färg efter alla stubbilder! Jag gläds åt att tulpanerna blommar och att de får vara ifred från rådjuren.


Den här dubbla heter Margarita. Jag tycker den är riktigt läcker och en ny fråga har poppat upp för mig nu när jag ser dessa skönheter. Hur vet man om tulpaner kommer igen nästa år? Jag har några som bara fick blad andra året...

Njut av helgen som återstår!
 
 



6 kommentarer:

  1. Så fult och så vackert. Inte dåligt av dig att klara av det. Skulle behövt en elefant som drog iväg det.Så skönt att du klarade dig utan en.

    SvaraRadera
  2. Skönt att bli av med den stora stubben förstår jag! Här har vi använt traktor en gång och grävmaskin den andra gången. Då gick det i ett nafs, men det blev en stor krater efteråt att fylla. Ingen aning om vilka tulpaner som kommer igen.

    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Vilket projekt med stubben, det gjorde ni bra! Fina tulpaner, jag tycker det är jättetråkigt när tulpanerna försvinner, har ingen aning om ifall de ska återkomma eller ej, jag håller bara tummarna!

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Det såg inte ut som något litet projekt. Har kämpat för att få bort rötterna på en buske, och det var inte lätt. Jag har trott att tulpaner kommer upp flera år, men det kom bara upp blad det andra året, därför har jag grävt ner nya lökar.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Vilket styrkepass att få bort den där stubben. Det ser inte ut att varit några "pinnarötter" på den eken. Skönt att ert hårda arbete lyckades. Nu slipper du ju också snava på den där du går ;)

    Vilken lycka med komposten förresten. Och så smart sållningsanordning! Inser att jag behöver lära mig mer om hur man får så fint resultat som ni har. Jag glömmer hela tiden bort att jag har en kompost och slänger mycket i trädgårdstunnan som kommunen tömmer. Helt galet ju...

    Önskar dig en toppsöndag!
    Kram Tamara

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  6. Oh, vilket jobb! Fina tulpaner! Här i Wales skiner solen och trädgården väntar!

    SvaraRadera