söndag 11 maj 2014

Shoppat loss!


Denna regniga dag har jag varit på växtmarknad och shoppat loss. Mamma Mia så mycket fina växter det såldes av både privata odlare och större handelsträdgårdar! Det hade inte varit svårt att handla dubbelt så många växter än jag gjorde. Ja, jag ångrar nästan att jag inte gick ett varv till... där fanns så fina nävor...

Jag köpte:
2 st kungsängsliljor
1 st krollilja
1 pionhybrid av rosenpion och dillpion "Paeonia Tenuifolia x Veitchii"
1 daglilja
2 st aklejor "Green Apples"
2 st forsythior
3 st alunrot
2 st hasselört
1 st physalis
1 st körsbärstomat "Chilea"
1 st gul tomat "Lemon"
1 st liten namnlös marktäckare


Kungsängsliljan har stått på min önskelista länge. Jag tycker att den är så läcker med sitt rutiga mönster på blombladen!


Både kungsängsliljan, aklejorna "Green apple" och denna krollilja fick sina platser i torvblocksrabatten.

 
Pionen, som är en korsning mellan rosenpion och dillpion fick plats i "Insikten". Där planterades också de tre alunrötterna.
 


Physalisen och de två tomatplantorna hamnade i växthuset tillsammans med gurkplantorna.

De två forsythiabuskarna satte vi på framsidan med förhoppning att de så småningom ska dölja en ful stubbe. Hasselörten satte vi i rabatten vid stora stenen och den lilla okända marktäckaren fick plats i lunden. Vi får se hur den utvecklas.

En härlig dag med först växtköp och sedan stökande i trädgården för att få allt på plats. Det har duggat på oss hela dagen men det har bara känts friskt tycker jag. Det syns att senaste tidens regn har gjort väldigt gott för växterna!

Fast det är klart - lite sol på detta skulle sitta fint!

Ha en mysig söndagskväll!
 
 
 

9 kommentarer:

  1. Shoppa loss är inte dumt! Så himla kul att få hem en massa växter! Och vad fint det kommer bli där i Insikten!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Grattis både till växterna och lyckokänslan, det är få saker som är så roligt som växtmarknader.
    Jag bläddrade lite bland dina inlägg och såg bl.a. vilken fint torvparti du har gjort, det lägger sig så fint till intill berget! Där kommer liljan och aklejan att trivas. Av egna misstag vet jag, att gräset växer tyvärr in i torvblocken, så lägg småstenar/grus däremellan en bit som spärr. Kanske du redan gjort...
    Lycka till med fynden,
    Marta

    SvaraRadera
  3. Härligt med så många nya fräscha växter! Av egen erfarenhet vet jag att det är svårt att "köpa för många". Jag lyckades komma hem med två perenner igår trots att jag har varit stenhård på att inte sätta fler sådana i år, mend et är ju så mysigt och alltid är det några hål man måste fylla med nytt.
    Spännande med en okänd marktäckare, kan ju vara precis vad som helst. Vet du någonting om den.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Alltså "svårt att IN TE köpa för många".....
    S

    SvaraRadera
  5. Härliga fynd du gjort. Kungsängsliljorna är en favorit, som nu håller på att avsluta sin blomningstid här. Krolliljan... så fina. Ja, och spännande med den där marktäckaren =o)
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Men det är ju för roligt med nya växter och man blir så ivrig och vill se hur dom anpassar sig! Och roliga sorter ser jag också. Kungsängsliljor är så fina.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Växtmarknad är verkligen nåt av det roligaste som finns att gå på, särskilt om även privatpersoner får sälja. Du har ju hittat en härlig samlign växter. Hasselört, krollilja och kungsängslilja känner jag alldeles extra för.

    Kramen
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Här har vi haft kalasväder idag, hoppas det fortsätter. Vad roligt med växtmarknad, kan tänka mig att du blev lite ivrig där. Problemet för mig är just med spontaninköp, sen har jag ingen aning om vart jag ska göra av det jag köpt och det är risk att det blir stående.

    /Jenny

    SvaraRadera
  9. Såna där växtmarknader är livsfarliga. Man (iaf jag) kommer alltid hem med mer än vad som är "nyttigt". Men kul är det :)

    Ler igenkännande åt att ni var tvungna att köpa ett växthus till gurkorna. Ibland blir det inte som man tänkt sig, men nu fick du ju någonstans att sätta tomatplantorna också. Du kommer fylla det söta växthuset på nolltid!

    INSIKTEN! Vilket bra namn på rummet. Det ser redan nu så fint och välplanerat ut. Bra jobbat!

    Kram Tamara

    SvaraRadera