söndag 18 maj 2014

Drömma bör man...


Nu har äntligen tulpanerna i torvblocksrabatten slagit ut! De som jag var så nyfiken på. Riktiga skönheter!


Dagen har gått i trädgårderandets tecken. Gräsklippning förstås - det tar ett tag på vår stora gräsplatta. Bäst att passa på att knäppa några bilder när maskrosorna är avklippta!

Vi har sått sockerärtor och morötter i pallkragarna. Några jordärtskockor kikar upp också. En gång jordärtskockor alltid jordärtskockor sägs det... och det blev tydligen några kvar från förra året trots att jag trodde att vi grävt ur alla.  Helt ok för mig, då kanske jag får avnjuta lite jordärtskockspuré i höst!

Jag tittar på mina två pallkragar (samt två som jag har på ett annat ställe i trädgården) och drömmer om att bygga en stor köksträdgård! Tänk stora hembyggda odlingskragar samlade med ett växthus i anslutning. Tänk att det skulle vara så många att jag kunde tillämpa växtordning. Tänk någon form av inhägnad så att man håller rådjuren på avstånd... Drömma kan man ju! Och drömma ska man göra. Väldigt ofta slår levande drömmar in och blir verklighet!


De nyplanterade perennerna har överlevt natten och fick lite vatten idag.


Här är ett av de större lammöronen. Konstigt egentligen att frösådder från samma fröpåse som hamnar i samma sorts jord kan skilja sig åt så mycket i storlek. En del frön har raketbränsle i sig, andra tar det lite lugnare men kanske vinner på upploppet!


Nu slår avenbokshäckens blad ut. Lite sent kan tyckas. Beror förmodligen på att de nyligen planterats hemma hos oss?

 
So Long!

8 kommentarer:

  1. Så vackra tulpaner! Jag tycker absolut att du ska förverkliga din dröm:) Lyxigt att skörda egna grönsaker, och ett växthus är guld värt. Men skynda långsamt är bra.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så fina tulpanerna är! Jag har kikat på mina idag, de har växt enormt på de här sista varma dagarna. Ska bli kul att se vad jag satte ner i höstas!

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Läckra tulpaner och fin form på rabatten. Det kommer att bli härligt att sitta där och njuta av trädgården.
    Ja, en rejäl lådodling för grönsaker kan jag verkligen rekommendera. Jag har haft min i fyra år och jag njuter av den varje dag. Det finns alltid något ätbart att plocka året runt och det är helt enkelt ett trevligt ställe att bara vara på.
    Självklart slår drömmar in!

    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  4. Det är klart att man ska drömma. Rätt var det är så slår drömmarna in! Titta på mig. En pool har jag drömt om i 20-30 år, börjat prata seriöst om dom sista i fem år och tjatat på gubben min om dom sista två - och nu har jag äntligen en. Så visst måste man ha drömmar!
    Fast den var klar igår, helt fylld och varmare idag så har jag inte badat i den ännu. Det har varit dåligt väder - men i morgon.....
    En rosa dubbel tulpan har jag också, min heter `Angelique´ och är väldigt lik din - men det finns ju tusentals namnsorter så det är inte säkert det är exakt samma. Min avenbok har inte heller slagit ut, så jag tror att dom är ganska sena av sig.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Så där håller jag också på och drömmer. Det är ju också roligt. Man får mycket fina ideer, även om allt inte blir verklighet.

    SvaraRadera
  6. Känner igen det där - man får skynda fram med kameran när maskrosorna tillfälligtvis är under kontroll. :-)
    Jag jobbar vidare med min köksträdgård, men det drar ut på tiden att få det precis som jag vill. Nåja, nån gång under sommaren kommer väl pergolan upp.
    Så fina tulpaner du njuter av! Jätteläckra.

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  7. Vilka ljuvliga tulpaner! Har du möjligtvis ett namn? Såg att du fyndat på växtmarknad - visst är det härligt och kul att komma hem med en massa nya växter.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Klart man måste drömma (och kanske tjata lite ibland ;))! Hux flux står det ett gäng odlingslådor bredvid dina pallkragar. Du ska se!

    Tycker dina perennsådder är imponerande stora. Redan! Du har riktigt gröna fingrar du.
    Visst är nyutslagen avenbokshäck läckert? Här växer de så det knakar och jag skulle allt vilja frisera den, men jag kämpar mot. De bör ju inte klippas förrän JAS.

    Kram Tamara

    SvaraRadera