torsdag 15 maj 2014

Vissa väntar man otåligt på!

Nu är det underbart i trädgården! Jag kan inte komma ut fort nog efter jobbet för att se om det hänt något spännande under dagen. Skrota runt, plocka lite ogräs, plantera något, busa med Axa eller bara vara. För någon månad sedan så fastnade mina ögon alltför mycket på den hemska sönderkörda ytan på baksidan, men nu söker blicken hela tiden det vackra.
 

En del tulpaner tappar sina kronblad nu. De är väldigt vackra i alla stadier tycker jag.

 

Axa vid tulpanerna för några veckor sedan.
 
 
 
De här tulpanerna tar lång tid på sig och har stått och stampat länge nu. Jag är väldigt otålig och förväntansfull! Lökarna var en present så jag har mycket vag uppfattning om hur de kommer att se ut. Lite spännande att det är flera knoppar på varje stjälk!
 

Vårens mest fotograferade!


Det är svårt att återge den rätta färgen på de här tulpanerna. På bilden ser de starkt rosa ut, i verkligheten är de nästan burgundyfärgade.

 


Brunnävan har fått sin första blomma och har mängder av knoppar. Blommorna på brunnävan är otroligt söta, men jag uppskattar även bladen som kontrasterar fint mot andra växter.
 
 


Sockblomman har redan blommat över. Nu breder den ut sig som en stor kudde med sina vackra blad.
 
 

Löjtnantshjärtat som är nyplanterat i rabatten vid stora stenen blommar fint.
 
Jag fick en planta av klippstånds av en arbetskamrat. Det har stått i sin kruka ett tag för jag har inte vetat var jag ska placera den. Men nu grävdes den ner i tulpanrabatten bredvid en hosta som får limefärgade blad. Det kan nog bli fint tror jag och blir det färgkrockar när den börjar blomma så får jag väl tänka om. Tulpanrabatten ska fyllas med fler växter när tulpanerna gjort sitt för säsongen.
 
Vår är väntan, längtan och hoppfull glädje! Men också frustration över att man inte riktigt hinner med...
 
Ha en fin torsdag!
 
 
 


4 kommentarer:

  1. Ja, man får ju välja vad man ska titta på! Jättefina tulpaner och annat hos dig, förstår att du njuter.

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Vackra tulpaner du har, och så spännande med de du väntar på. Brunnävan är en favorit.
    Fin hund du har.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Den vackraste bilden var naturligtvis den på Axa och tulpanerna. Två så bra saker på samma bild, kan inte bli bättre!
    En del växter har faktiskt så underbart vackra blad att man gärna avstår från blomning. Fast jag har ett rödbladigt klippstånd som jag köpte enbart för bladens skull - sen visade det sig att blommorna är riktigt snygga. Dom är mörkt gula, på gränsen till orange och mot det mörka bladverket så är växten väldigt läcker. Men...man måste vattna den ordentligt, fast det är ju mitt favoritjobb i trädgården så det är OK *fniss*
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  4. Så läckra bilder, särskilt tulpanknopparna och brunnävan. Jag längtar också ut hela tiden. Det känns som tortyr att vara tvungen att vara inne och göra nytta.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera