lördag 17 maj 2014

Utplantering av frösådder och omplantering av chili- och paprikaplantor

Idag åkte de ut! Perennerna som jag med kärlek, omsorg och inte så lite stolthet drivit upp i år. Ja ni får ursäkta mig, men som nybörjare är jag väldigt glad och inte så lite mallig över att det faktiskt går att driva upp perenner själv! Alla omplanteringar och spring ut och in för att rädda dem från nattfrosten var mödan värd idag när jag kunde sätta ut ett hundratal plantor i Insikten av miscanthus, fläckflockel, solhatt, lammöra och stäppsalvia.


 
 
Nu gäller det att vara med på noterna om det blir järnnätter.

 

Tänk när det blir grus i cirkeln! Då blir det lite ordning på torpet! ;)


Jag planterade om chili- och paprikaplantorna. De hamnade i sina "slutliga" krukor i riktigt mumsig jord.

 
 
Jag hade inte fat till alla krukor (förstår inte vem det är som äter fat här hemma) så några av plantorna hamnade i  tältväxthuset så länge.
 
 
Och det bästa av allt, vet ni vad det är? Det är en dag kvar på helgen och det har utlovats fint väder!
 
 
Fortsatt trevlig helg!
 
 


3 kommentarer:

  1. Ja, finvädret ser ut att fortsätta. Fantastiska dagar nu! Vad spännande med dina perennplantor, så mycket billigare än att köpa färdiga, men det tar istället lite längre tid då.

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Klart du ska vara stolt! Jättefina småplantor du drivit upp, lycka till med dem.
    Det är snyggt med fat till krukorna, men jag använder inte alltid det, för regnar det mycket samlas det så mycket vatten på fatet och det är inte alltid växterna gillar det.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Grattis till dina fina plantor! Det ser jättefint ut. Hoppas vi får se lite fler bilder sen när de har kommit upp en bit.
    Njut av din lediga dag i trädgården i morgon! Må så gott

    SvaraRadera